A A+
Zoeken:

Informatie

MD 10



Het casco van de Johanna Hendrika, kortweg de MD10, is tijdens Havendag 2014 naar de Havenkom van Middelharnis gejaagd. Laurent den Hollander is een van de trekkers. “Het is een heel bijzonder cultureel object voor de geschiedenis van ons  eiland en voor Middelharnis in het bijzonder. Ik hoop dat de gemeenschap dat op waarde weet te schatten. Dit schip is het enige schip, dat nog bestaat uit die periode.”

Tijden veranderen. De tijd dat Middelharnis een hele belangrijke visserijhaven was, ligt ver achter ons. Behalve een beeldje van Kofjekokertje, de vissershuisje, de voormalige zeilmakerij (nu Brasserie het Vingerling) en het pakhuis (nu woonhuis) herinneren nog aan die hoogtijdagen. Daar komen binnenkort de MD 10 en de Menheerse Werf bij. “De MD10 is als het in varende staat wordt teruggebracht, het oudste zeeschip van West-Europa uit eind 19e eeuw. Middelharnis was in de achttiende en negentiende eeuw een vooraanstaande vissersplaats. Er werd gevist met beugsloepen. Begin 1920 was dat afgelopen en alle schepen, op een na, zijn verdwenen. Bij toeval kwamen we erachter dat er een beugsloep in de binnenhaven van Boulogne lag, nadat de Franse douane het in beslag had genomen.” Het gaat om de Johanna Hendrika, een ijzeren tweemast getuigde sloep, die werd gebruikt voor de beugvisserij. Het is de laatste beugsloep, nog met de originele romp. Ze werd gebouwd in 1898 door de firma Rijkee in Rotterdam, in opdracht van de NV Weduwe Kolff en zn.

Het kost de inmiddels, met ondersteuning van de voormalige gemeente Middelharnis, in het leven geroepen Stichting Behoud Beugsloep MD10, veel moeite, gereis en diplomatie om dit schip weer naar Goeree-Overflakkee te halen. De Stellendamse visser De Waal sleept het in 2007 vanuit Frankrijk naar Stellendam. De Rabobank nam de kosten voor haar rekening voor het slepen en dokken, De Vogel Adviesgroep voor de verzekering.  In het dok repareert de firma Maaskant de zwakke plekken in het onderwaterschip van het30 meterlange gevaarte. Gijs Jan Wieringa sleept het schip daarna verder. Sinds die tijd ligt het in de buitenhaven van Middelharnis, in afwachting van wat er verder komen gaat. “Door de kredietcrisis ligt het project al jarenlang stil.”

Aan de haven van Middelharnis ontmoet Den Hollander, Coert de Heer, die de Meneerse werf in oude luister wil herstellen. Beiden zijn van mening: “Op die werf, hoort een schip. En welk schip is beter geschikt dan de MD10!” Aangezien de provincie het nationale belang van de MD10 inziet, is er een subsidietraject waarmee het schip middelpunt wordt van een overzichttentoonstelling over de visserijgeschiedenis van Middelharnis. “Eind mei wordt het schip schoongemaakt en op Havendag (6 juni)  gaat het schip naar de haven, waar het vanaf het Vingerling goed te zien is. Later die maand wordt het schip met een kraan uit het water getakeld en geplaatst op de werf van Peeman.  Op dat moment staat er een echt monument in Middelharnis!” 





Opties: Bekijk op kaart Google Routeplanner Locatie Erfgoedlijn GO Onderwerp Landbouw en Visserij Thema Visserij




Pagina terug