A A+
Zoeken:

Informatie

Menheerse Werf

Werf verbindt verleden en het heden met de toekomst
Menheerse Werf wordt topattractie geschiedenis ons eiland

GOEREE-OVERFLAKKEE – “Een cultuurhistorische attractie die de historische relatie van Middelharnis met de zee beleefbaar maakt.” Coerd de Heer ziet het al helemaal voor zich: een compleet gerestaureerde stadstimmerwerf met bezoekerscentrum, langs de haven van Middelharnis. Met als grote publiekstrekker op de scheepshelling de  MD 10, de enig overgebleven beugsloep ter wereld.

Stammend uit een schippersfamilie, “mijn opa was binnenvaartschipper”, zit het varen en alles wat er mee te maken heeft, in zijn genen. Als hobbyschipper legde hij enkele jaren geleden aan bij de helling van de Jachtwerf Peeman. “Het was de enige werf in de omgeving, waar ik zelf lekker aan mijn boot kon werken.” Hij raakte aan de praat en dat was het begin van de Menheerse Werf. 

Historisch besef
“De provincie Zuid-Holland geeft thuishaven aan het meest gevarieerde varend erfgoed in Nederland. Mensen zijn zich hiervan niet altijd bewust. Ook in Middelharnis is het nauwelijks doorgedrongen hoe bijzonder dit stukje maritieme geschiedenis eigenlijk is.” De Heer werd gegrepen door de kansen die er liggen rond dit stukje erfgoud. Ook de provincie Zuid-Holland erkent het belang van streekhistorisch besef en borging voor de toekomst. De werf mag dan ook op brede steun en subsidie vanuit de Erfgoedlijn Goeree-Overflakkee rekenen.  “Achter de schermen zijn er veel mensen bezig met het behoud van maritiem erfgoed en als dit soort projecten eenmaal in volle glorie zichtbaar zijn, dan ziet iedereen ineens het volledige mooie plaatje.” Samen met zijn partner heeft de toekomstige werfbaas zich met ziel en zaligheid in dit avontuur gestort. Voor hem is het een jongensdroom die uitkomt.  “Het is een bundeling van alles wat ik hiervoor heb gedaan, zowel vanuit liefhebberij als in m’n professionele carrière. Alles komt samen in de Menheerse Werf,” vertelt de roerganger van organisatie- en adviesbureau ‘Op Koers!’, ooit ook projectleider van de Zuid-Hollandse Waterdagen. “Zaken ‘met een ziel’ hebben m’n aandacht en passie. De maritieme geschiedenis en Middelharnis en de stadstimmerwerf die gewoon die tweeënhalve eeuw heeft overleefd, daar geef ik graag mijn ziel en zaligheid aan!”

Verbinden
Niet alleen verleden, heden en toekomst worden verbonden door het project: binnen de restauratie van de MD10 moet de werf moet ook leer-werk trajecten gaan bieden aan jongeren. Moderne scheepsbouwtechnieken en -machines zijn bijna niet meer te herleiden tot de basis waarvoor ze ontwikkeld zijn. De restauratie van de beugsloep is een prachtige kans om juist dat inzicht weer bij te brengen: met ambachtelijk handenwerk een zeewaardig schip herbouwen, klinknagel voor klinknagel. Zo komen jongeren in contact met de essentie van scheepsbouw. Het is een project dat zeker járen kost. “Eerst de romp van de beugsloep op de wal en helemaal conserveren. Met het unieke ensemble van werf en schip gaan we de boer op om fondsen en sponsoren te werven voor de totale restauratie.” De Heer gaat er helemaal voor. “Het is zo uniek dat deze werf er nog is: 264 jaar oud, midden in het centrum van Middelharnis, nog helemaal compleet en exact het terrein, zoals de gronduitgifte in 1750 aangeeft. En dan ook nog de laatste beugsloep in haar oude thuishaven… daar móeten we wat mee doen,” eindigt hij enthousiast. 


Opties: Bekijk op kaart Google Routeplanner Locatie Erfgoedlijn GO Onderwerp Water Thema Varend Erfgoed




Pagina terug