A A+
Zoeken:

Informatie

Zit- en Beleefpunt Den Bommel, drukte bij de weegbrug

De haven van Den Bommel heeft een directe verbinding met het Haringvliet. Van oudsher neemt de haven van Den Bommel een belangrijke functie in.

In de 18e eeuw waren scheepvaart en visserij op onder andere zalm en steur belangrijke bronnen van inkomsten voor de inwoners van Den Bommel. Ook was het de thuishaven voor een veerdienst die het eiland Goeree-Overflakkee verbond met de Hoeksche Waard. Veerboot ‘Prinses Beatrix’ voer naar Numandsdorp van 1938 tot 1964. De bouw van de Haringvlietbrug maakte de veerdienst overbodig.




Den Bommel Land, water en tijd verbonden
Wat en mooie plek om ‘aan te leggen’. En even stil te zitten bij het verleden, met het beeld van het heden. Z

Belang van de havens
Het is de achttiende eeuw. De havens op Goeree-Overflakkee zijn van levensbelang voor de dorpen. Vooral voor de uitwatering van de polders en voor de handel. En in die tijd ook nog voor de visserij. In de negentiende eeuw stelt die in Den Bommel niet veel meer voor. De handel des te meer.
Handel in landbouwproducten
Het eiland produceert volop land- en tuinbouwproducten, waarvan veel voor export. Andere goederen worden juist weer áángevoerd per schip. Kortom, zeker in de oogsttijd is het druk in en rond de havens. Boeren, maar ook handelaars in landbouwproducten (commissionairs), brengen hun
producten voor verscheping. Maar hoeveel waar ligt er nu eigenlijk op de wagen? Aan het eind van de negentiende eeuw wordt de eerste weegbrug
gebouwd. Je kan er met wagen en al oprijden. In het weeghuisje weegt de weegmeester met het meettoestel de beladen wagen. Na het lossen van de vracht wordt de lege wagen gewogen. En zo is dus ook het gewicht van de vracht bekend.
Drukte bij de weegbrug
De weegbrug is waar het gebeurt. Altijd druk, zeker in de suikerbietentijd. Het kleine weeghuisje staat al snel vol, de laatste nieuwtjes worden hier uitgewisseld. De belangrijkste man: de weegmeester. Iedereen volgt nauwlettend zijn instructies. En hij heeft altijd gelijk, want de weegbrug
wordt regelmatig geijkt. Geen discussie dus over het gewicht van de wagens. De vrachten worden groter. De weegbruggen — ook wel
fairbanken genoemd, naar Thaddeus Fairbanks, de uitvinder van de weegbrug in 1830 — groeien mee. De vooroorlogse weegbruggen zijn verdwenen. En ook de drukte in de havens in de oogsttijd behoort definitief tot het verleden.


Opties: Bekijk op kaart Google Routeplanner Locatie Goeree-Overflakkee Onderwerp Landbouw en Visserij Thema Kunst aan de haven




Pagina terug